Blogg

Guru Nanak – sikhernas första guru

guru nanakIdag är en riktig festdag, åtminstone för sikher som firar ”Guru Nanak Gurpurab”, eller Guru Nanaks födelsedag på ren svenska. Buddha, Jesus och Muhammed känner nog de flesta till, men sikhernas grundare och första guru är nog mer okänd för många svenskar. Med andra ord kan en liten presentation vara på plats. Inte minst eftersom Guru Nanak är en person som än idag väcker så mycket inspiration och beundran bland världens 25 miljoner sikher. I både Multireligiösa almanackan och Multireligiösa resväskan har Sensus valt att inkludera sikhismen, trots att det i Sverige är en rätt liten religion med ca 4000 anhängare.

Sikhismen är en förhållandevis ung religion och allt började med Guru Nanak. Han föddes 1469 i byn Talwandi i norra Indien. Han växte upp som högkastig hindu, men fick enligt myten redan som barn både muslimska och hinduiska vänner. På denna tid fanns i Indien både hinduiska och muslimska grupper som ofta umgicks med varandra över religionsgränserna och förde en livlig dialog om andliga frågor.

Det sägs om Nanak att han var ett högst intelligent barn. Många har säkert läst berättelserna i Bibeln om hur Jesus briljerade bland lärda rabbiner som barn. På ett liknande sätt imponerade den unge Nanak på sina lärare genom sina djupa insikter om Guds enhet. Nanak fick så småningom ett välbetalt jobb som revisor för en lokal muslimsk guvernör, gifte sig vid 19 års ålder och fick också två barn. Samtidigt spenderade han en stor del av sin lediga tid på meditation och religiösa diskussioner med allt från sufier (muslimska mystiker) till sadhus (hinduiska heliga män).

Tidigt en morgon tog Nanak ett bad i floden Bain, och försvann spårlöst. När sökandet började kännas hopplöst trodde man att han drunknat . Men efter tre dagar återkom Nanak – som en ny människa. Enligt myten hade han haft en omvälvande religiös uppenbarelse där han mött det gudomliga. Det allra första han sade efter återkomsten var ”Det finns varken hindu eller muslim”. Detta uttalande har tolkats som att alla egentligen ber till en och samma gud – en gud som struntar i sådana ytliga mänskliga beteckningar som ”hindu” eller ”muslim”. Hans upplevelse kom att påverka hela hans livsstil. Han gav bort alla sina ägodelar till fattiga. Tillsammans med sin muslimska barndomsvän Mardana gav han sig iväg på långa resor. De skall bland annat ha nått Sri Lanka, Tibet och till och med Mecka. Guru Nanak predikade för de han mötte och hans hymner till Gud skrevs ned och blev så småningom en del av sikhernas heliga bok. Det var nu han på allvar började kallas för guru, som bäst översätts som ”andlig lärare”.

Guru Nanak talade om en enda gud, som var både bortom denna världen men samtidigt i den, framför allt i varje människas hjärta. Han tryckte starkt på idén om ickevåld (ahimsa), men var samtidigt inte rädd för att stöta sig med såväl andliga som världsliga auktoriteter. Även här går det att finna paralleller till Jesus. Precis som Jesus vände sig Guru Nanak emot blind tro och skenhelighet, ibland genom att bryta tabun, som att umgås med personer av lägre kast. Kastsystemet var något som han kritiserade kraftigt, men också hierarkier och ojämlikheter överhuvud taget.

guru-nanak-at-mekka-1Ett annat exempel på detta tabubrytande var när han under en resa till muslimernas heliga stad Mecka lade sig för att vila med fötterna vända mot den heliga byggnaden Kaba, något som ansågs ytterst respektlöst.
När några personer kom och ville flytta på hans kropp lär han ha sagt ”Lägg mig då åt något håll där Gud inte är”. I den kryddade versionen av samma berättelse flyttar några män på Nanaks ben, men Kaba flyttar sig i samma riktning…

Guru Nanak utsåg sin efterträdare – Guru Angad. Totalt sett har man haft tio gurus i sikhismen, men idag är det den heliga boken Guru Garanth Sahib som fyller guruns roll. Därför ses boken som den elfte, eviga gurun.

Sikherna är än idag kända för sitt samhällsengagemang. De håller fast vid den tradition som Guru Nanak startade, nämligen att alltid bjuda på vegetarisk mat i det sikhiska tempel, oavsett besökarens klass, sociala status eller religionstillhörighet. Jämlikhetstanken är något som tydliggörs genom att alla sikher har samma efternamn, Singh (lejon) för män och Kaur (prinsessa) för kvinnor. Detta är ett sätt att bryta mot hierarkier och kastsystem och ska visa att alla är lika mycket värda.

guru nanakIdag är en riktig festdag, åtminstone för sikher som firar ”Guru Nanak Gurpurab”, eller Guru Nanaks födelsedag på ren svenska. Buddha, Jesus och Muhammed känner nog de flesta till, men sikhernas grundare och första guru är nog mer okänd för många svenskar. Med andra ord kan en liten presentation vara på plats. Inte minst eftersom Guru Nanak är en person som än idag väcker så mycket inspiration och beundran bland världens 25 miljoner sikher. I både Multireligiösa almanackan och Multireligiösa resväskan har Sensus valt att inkludera sikhismen, trots att det i Sverige är en rätt liten religion med ca 4000 anhängare.

Sikhismen är en förhållandevis ung religion och allt började med Guru Nanak. Han föddes 1469 i byn Talwandi i norra Indien. Han växte upp som högkastig hindu, men fick enligt myten redan som barn både muslimska och hinduiska vänner. På denna tid fanns i Indien både hinduiska och muslimska grupper som ofta umgicks med varandra över religionsgränserna och förde en livlig dialog om andliga frågor.

Det sägs om Nanak att han var ett högst intelligent barn. Många har säkert läst berättelserna i Bibeln om hur Jesus briljerade bland lärda rabbiner som barn. På ett liknande sätt imponerade den unge Nanak på sina lärare genom sina djupa insikter om Guds enhet. Nanak fick så småningom ett välbetalt jobb som revisor för en lokal muslimsk guvernör, gifte sig vid 19 års ålder och fick också två barn. Samtidigt spenderade han en stor del av sin lediga tid på meditation och religiösa diskussioner med allt från sufier (muslimska mystiker) till sadhus (hinduiska heliga män).

Tidigt en morgon tog Nanak ett bad i floden Bain, och försvann spårlöst. När sökandet började kännas hopplöst trodde man att han drunknat . Men efter tre dagar återkom Nanak – som en ny människa. Enligt myten hade han haft en omvälvande religiös uppenbarelse där han mött det gudomliga. Det allra första han sade efter återkomsten var ”Det finns varken hindu eller muslim”. Detta uttalande har tolkats som att alla egentligen ber till en och samma gud – en gud som struntar i sådana ytliga mänskliga beteckningar som ”hindu” eller ”muslim”. Hans upplevelse kom att påverka hela hans livsstil. Han gav bort alla sina ägodelar till fattiga. Tillsammans med sin muslimska barndomsvän Mardana gav han sig iväg på långa resor. De skall bland annat ha nått Sri Lanka, Tibet och till och med Mecka. Guru Nanak predikade för de han mötte och hans hymner till Gud skrevs ned och blev så småningom en del av sikhernas heliga bok. Det var nu han på allvar började kallas för guru, som bäst översätts som ”andlig lärare”.

Guru Nanak talade om en enda gud, som var både bortom denna världen men samtidigt i den, framför allt i varje människas hjärta. Han tryckte starkt på idén om ickevåld (ahimsa), men var samtidigt inte rädd för att stöta sig med såväl andliga som världsliga auktoriteter. Även här går det att finna paralleller till Jesus. Precis som Jesus vände sig Guru Nanak emot blind tro och skenhelighet, ibland genom att bryta tabun, som att umgås med personer av lägre kast. Kastsystemet var något som han kritiserade kraftigt, men också hierarkier och ojämlikheter överhuvud taget.

guru-nanak-at-mekka-1Ett annat exempel på detta tabubrytande var när han under en resa till muslimernas heliga stad Mecka lade sig för att vila med fötterna vända mot den heliga byggnaden Kaba, något som ansågs ytterst respektlöst.
När några personer kom och ville flytta på hans kropp lär han ha sagt ”Lägg mig då åt något håll där Gud inte är”. I den kryddade versionen av samma berättelse flyttar några män på Nanaks ben, men Kaba flyttar sig i samma riktning…

Guru Nanak utsåg sin efterträdare – Guru Angad. Totalt sett har man haft tio gurus i sikhismen, men idag är det den heliga boken Guru Garanth Sahib som fyller guruns roll. Därför ses boken som den elfte, eviga gurun.

Sikherna är än idag kända för sitt samhällsengagemang. De håller fast vid den tradition som Guru Nanak startade, nämligen att alltid bjuda på vegetarisk mat i det sikhiska tempel, oavsett besökarens klass, sociala status eller religionstillhörighet. Jämlikhetstanken är något som tydliggörs genom att alla sikher har samma efternamn, Singh (lejon) för män och Kaur (prinsessa) för kvinnor. Detta är ett sätt att bryta mot hierarkier och kastsystem och ska visa att alla är lika mycket värda.

guru nanakIdag är en riktig festdag, åtminstone för sikher som firar ”Guru Nanak Gurpurab”, eller Guru Nanaks födelsedag på ren svenska. Buddha, Jesus och Muhammed känner nog de flesta till, men sikhernas grundare och första guru är nog mer okänd för många svenskar. Med andra ord kan en liten presentation vara på plats. Inte minst eftersom Guru Nanak är en person som än idag väcker så mycket inspiration och beundran bland världens 25 miljoner sikher. I både Multireligiösa almanackan och Multireligiösa resväskan har Sensus valt att inkludera sikhismen, trots att det i Sverige är en rätt liten religion med ca 4000 anhängare.

Sikhismen är en förhållandevis ung religion och allt började med Guru Nanak. Han föddes 1469 i byn Talwandi i norra Indien. Han växte upp som högkastig hindu, men fick enligt myten redan som barn både muslimska och hinduiska vänner. På denna tid fanns i Indien både hinduiska och muslimska grupper som ofta umgicks med varandra över religionsgränserna och förde en livlig dialog om andliga frågor.

Det sägs om Nanak att han var ett högst intelligent barn. Många har säkert läst berättelserna i Bibeln om hur Jesus briljerade bland lärda rabbiner som barn. På ett liknande sätt imponerade den unge Nanak på sina lärare genom sina djupa insikter om Guds enhet. Nanak fick så småningom ett välbetalt jobb som revisor för en lokal muslimsk guvernör, gifte sig vid 19 års ålder och fick också två barn. Samtidigt spenderade han en stor del av sin lediga tid på meditation och religiösa diskussioner med allt från sufier (muslimska mystiker) till sadhus (hinduiska heliga män).

Tidigt en morgon tog Nanak ett bad i floden Bain, och försvann spårlöst. När sökandet började kännas hopplöst trodde man att han drunknat . Men efter tre dagar återkom Nanak – som en ny människa. Enligt myten hade han haft en omvälvande religiös uppenbarelse där han mött det gudomliga. Det allra första han sade efter återkomsten var ”Det finns varken hindu eller muslim”. Detta uttalande har tolkats som att alla egentligen ber till en och samma gud – en gud som struntar i sådana ytliga mänskliga beteckningar som ”hindu” eller ”muslim”. Hans upplevelse kom att påverka hela hans livsstil. Han gav bort alla sina ägodelar till fattiga. Tillsammans med sin muslimska barndomsvän Mardana gav han sig iväg på långa resor. De skall bland annat ha nått Sri Lanka, Tibet och till och med Mecka. Guru Nanak predikade för de han mötte och hans hymner till Gud skrevs ned och blev så småningom en del av sikhernas heliga bok. Det var nu han på allvar började kallas för guru, som bäst översätts som ”andlig lärare”.

Guru Nanak talade om en enda gud, som var både bortom denna världen men samtidigt i den, framför allt i varje människas hjärta. Han tryckte starkt på idén om ickevåld (ahimsa), men var samtidigt inte rädd för att stöta sig med såväl andliga som världsliga auktoriteter. Även här går det att finna paralleller till Jesus. Precis som Jesus vände sig Guru Nanak emot blind tro och skenhelighet, ibland genom att bryta tabun, som att umgås med personer av lägre kast. Kastsystemet var något som han kritiserade kraftigt, men också hierarkier och ojämlikheter överhuvud taget.

guru-nanak-at-mekka-1Ett annat exempel på detta tabubrytande var när han under en resa till muslimernas heliga stad Mecka lade sig för att vila med fötterna vända mot den heliga byggnaden Kaba, något som ansågs ytterst respektlöst.
När några personer kom och ville flytta på hans kropp lär han ha sagt ”Lägg mig då åt något håll där Gud inte är”. I den kryddade versionen av samma berättelse flyttar några män på Nanaks ben, men Kaba flyttar sig i samma riktning…

Guru Nanak utsåg sin efterträdare – Guru Angad. Totalt sett har man haft tio gurus i sikhismen, men idag är det den heliga boken Guru Garanth Sahib som fyller guruns roll. Därför ses boken som den elfte, eviga gurun.

Sikherna är än idag kända för sitt samhällsengagemang. De håller fast vid den tradition som Guru Nanak startade, nämligen att alltid bjuda på vegetarisk mat i det sikhiska tempel, oavsett besökarens klass, sociala status eller religionstillhörighet. Jämlikhetstanken är något som tydliggörs genom att alla sikher har samma efternamn, Singh (lejon) för män och Kaur (prinsessa) för kvinnor. Detta är ett sätt att bryta mot hierarkier och kastsystem och ska visa att alla är lika mycket värda.

Diskussion

  1. Aron

    Grymt intressant

    Svara

Skriv en kommentar

Prenumerera på bloggen via e-post